Het uitgebreide handboek bij de Carbage Run geeft behoorlijk wat informatie over de de spelregels van bepaalde landen. Hierbij nog wat andere (leuke en minder leuke) must-knows!

  • Euro95 en Diesel is ‘redelijk’ verkrijgbaar in Oekraïne, maar veel tankstations zijn in de loop van de week uitverkocht. De ANWB raadt daarom aan om een reservetankje mee te nemen. Die mag je echter niet gevuld meenemen het land in.
  • Je kan niet met creditcards betalen bij tankstations.
  • Brandstof is 50% goedkoper dan in Nederland.
  • De bewegwijzering in Oekraïne is redelijk. Echter: omdat alles in cyrillisch schrift staat zijn de borden voor velen alsnog onleesbaar. Gelukkig is Lviv een uitzondering:…
  • Buiten het stadscentrum van Lviv is een groot deel van de wegen onverlicht. Er rijden auto’s zonder verlichting rond. Dat maakt in het donker rondrijden ‘uitdagend’.
  • In Oekraïne is het verplicht altijd je paspoort bij je te dragen.
  • Buiten de bebouwde kom is toeteren toegestaan als je wil inhalen. Dus hoe meer toeters, hoe beter! :o)
  • Binnen de bebouwde kom is 60 km/h toegestaan, erbuiten 90 km/h. Op wegen met gescheiden banen 110 km/h en op autosnelwegen 130 km/h. Die snelheden zijn overigens zelden aan te raden. Als je nog geen 2 jaar in het bezit bent van je rijbewijs, is je maximale snelheid 70 km/h. Zolang je maar boven de minimumsnelheid van 40 km/h op de autosnelweg blijft…
  • Een brandblusser, gevarendriehoek en verbanddoos zijn verplicht.
  • Het aantal verkeersdoden per 100.000 inwoners per jaar is 18,8. Hiermee staat Oekraïne 76e op de wereldranglijst. Nederland staat 185e met 4,0. Oekraïne is hiermee (o.a.) minder veilig dan India, Colombia, Senegal, Panama en Pakistan.
  • Ongeveer 70% van de auto’s in Oekraïne is verzekerd.
  • Boetes variëren van 200 tot 450 Hrvynia (€ 20-45).
  • Agenten zijn niet bevoegd de boetes ter plekken te innen. De boetes moeten echter wel voor het verlaten van het land betaald worden, anders wordt je auto in beslag genomen…
  • De DAI (verkeerspolitie) is de meest corrupte politiedienst van Oekraïne. Ze stoppen voertuigen op routinebasis om smeergeld voor zichzelf te regelen, maar alleen als ze denken dat je ‘een’ overtreding hebt begaan. Vaak bieden ze zelf aan of je ’the official way’ of de alternatieve boete wil betalen. De laatste is goedkoper en sneller.
  • In Oekraïne is DAI een acronym voor ‘betaal maar’.
  • Je kan een poging wagen sneller te zijn dan de politie, snel kunnen ze niet zijn in hun Daewoo Lanos. Er zijn echter geen verhalen bekend van mensen die hun poging hebben overleefd…

Plaatsnaambord-Lviv

Met dank aan Team 77 Delirium

Verkeersweetjes over Oekraïne
Getagd op: